Kuntosali harjoittelun aloittaminen

Pääsin sairastelun jälkeen pitkästä aikaa salille ja fiilis treenin jälkeen on ihan huikea. Lähes yhtä huikea fiilis kuin silloin sali harjoittelun aloittaessa. Siitä tulikin mieleen kertoa vähän mun salin innostuksen syistä ja taustoista. Miten mun sali harrastus on muuttunut ja mitä aloittelijan mokia itse olen tehnyt, jotka kannattaa välttää.



Minulla on pienestä pitäen ollut liikunnallisia harrastuksia. Aloitin 6 -vuotiaana baletin ja 9 -vuotiaana jalkapallon. Pääharrastukseni oli balettitanssi ja vanhempana minulla oli sen ohella sivuaineina akrobatiaa, nykytanssia ja näiden lisäksi karakteritanssia. Jalkapalloa pelasin kesät ja talvisin aina kun harjoitukset eivät menneet päällekkäin baletin kanssa. Yläasteen viimeisenä vuonna jouduin kuitenkin luopumaan näistä rakkaista harrastuksista, joiden parissa vapaa aikani olin viettänyt.

Olimme olleet Tampereella baletti ryhmän kanssa esiintymässä jonkin näköisessä tanssikilpailussa, jonka jälkeen harjoittelu jäi kesätauolle. Olin vähän aikaa tuntenut harjoituksissa selkäkipua ja nyt tuntui eteen kumartuminenkin mahdottomalta. Lääkäriin sitä sitten lopulta harjoitusten loputtua kerkesi ja sieltä sitten selvisi selkänikaman välilevyn pullistuma, jonka johdosta sain yli puolen vuoden raskaan liikunnan kiellon.

Liikuntakielto toi tyhjän olon. Söin määrätyt lääkkeet ja kävin säännöllisesti fysioterapeutilla. Paraneminen ei ollut nopeaa eikä helppoa.

Raskas liikunta oli kielletty, mutta kävin vesijumpissa, vesijuoksemassa, pyöräilin koulumatkat ja kävin kävelyillä. Kevyt liikunta teki hyvää niin mielelle kuin kropallekin.

Liikuntakielto venyi muistaakseni vuoteen, eikä harrastuksiin palaaminen tuntunut mukavalta ajatukselta, kaverit olivat kehittyneet ja minun lihaksisto vain heikentynyt. Muistan balettitunnin kun kävin uudestaan selkäkipujen lievennyttyä harjoituksissa. Selkä alkoi heti oireilla pahaenteisesti, lihakset ei toiminut kuin ennen ja treenaminen ei tuntunut yhtä hauskalta kuin ennen. Ajattelin keksiä itselleni muuta liikuntaa. Näin sitten päädyin kokeilemaan kuntosali treenaamista.

Kuntosali taipaleeni alkoi ryhmäliikuntatunneista joissa aloimme äitini kanssa käydä yhdessä. Step, spinning ja HIIT -tunnit olivat suosikkejani. Saatoin käydä vaikka kolmella eri ryhmäliikuntatunnilla saman päivän aikana. Liikunta tuntui pitkästäaikaa niin ihanalle että se meni jopa överiksi.

Jokainen päivä salille oli pakko päästä. Muistan sen vuoden kun jouluaattonakin oli pakko päästä edes lenkille ettei rupea ahdistamaan. Mun kuntoilut ei jääny salilla käyntiin lisäks tosiaan saatoin mennä aamulla uimahallille ennen koulua ja sitten illalla salille.

Treenin jälkeen tehostin aineenvaihduntaa käymällä infrapunasaunassa. Kaikki liikunta oli aerobista. Aineenvaihdunta ei kuitenkaan ollut niin tehokasta sillä keho ei kerennyt levätä missään vaiheessa eikä lihaksilla ollut palautteluun aikaa. Älä skippaa lepopäiviä!

Suurin virhe minkä tein oli treenin jälkeisen ravinnon vähyys. Saatoin syödä treenin jälkeen iltapalaksi ainoastaan yhden omenan. Söin mielestäni normaalisti, mutta nyt kun miettii söin aivan liian vähän kulutukseen nähden. 

Unen määrään voin olla tyytyväinen. Kun aloitin salin menin viimeistään kymmeneltä nukkumaan arki iltaisin. Nukuin siis lähes 9 tuntia yössä.

Mun sali treenaaminen on muuttunut paljon alku ajoista. Oon pikkuhiljaa siirtynyt enemmän voimaharjoittelun puolelle. Viimeisen vuoden aikana en ole säännöllisesti käynyt ryhmäliikunnassa, mikä on ehkä vähän harmi. Oon max kaksi kertaa viikossa treenannut aerobisen treenin. Joka on lihaksen kasvun kannalta hyvä. Syön myös paljon enemmän kuin ennen. Sain poikaystävältäni saliohjelman ruokavalioineen joululahjaksi. Ruokavalio oli lihasten kasvuun suunnattu ja oon pyrkinyt syömään sen mukaisesti. En punnitse enää ruokiani mutta tiedän silmämääräisesti kuinka paljon tulisi syödä.

Kantapään kautta opitut tärkeät 4 muistutusta itselleni ja muille joilla on vaikeuksia saada treenaminen järkevälle mallille:

1. Ruoka on polttoaine

2. Muista lepopäivät

3. Voimaharjoittelu tukee aerobista harjoittelua

4. Muista kehonhuolto


En tosiaan mikään alan ammattilainen ole mutta olen kiinnostunut treenaamisesta ja omaa kokemusta löytyy, jonka pohjalta blogia kirjoitan!



Kommentit